WYOBRAŹ SOBIE...INKLUZYWNY    CYFROWY ŚWIAT

     

       autorzy:

       Katarzyna Rudzińka-Skibicka
       radca prawny

Wyobraź sobie, że próbujesz zrobić zakupy w sklepie internetowym, ale nie możesz odczytać opisów produktów, bo czytnik ekranu ich nie “widzi”. Chcesz zapłacić za zamówienie, ale formularz płatności jest niedostępny dla osób poruszających się tylko za pomocą klawiatury. Takie sytuacje to codzienność milionów Polaków z niepełnosprawnościami.

Tzw. ustawa PAD – Polski Akt o Dostępności ma to zmienić – podejście firm e-commerce ma być bardziej empatyczne, choć wymuszone przepisami. PAD nakłada wprost konkretne obowiązki na podmioty prowadzące sklepy internetowe lub platformy handlowe. Usługi oferowane online muszą być dostępne dla osób z niepełnosprawnościami i szczególnymi potrzebami. To zapewnienie rzeczywistej inkluzywności.

Co tego typu działania i wymogi inkluzywności oznaczają dla biznesu e-commerce?

ikona nowosc_trapez

Podstawowa zasada: wszystko zaczyna się od podstaw biznesu

Jeśli Twój sklep korzysta z określonego oprogramowania, aplikacji czy systemów (które ustawa klasyfikuje jako “produkty”), te elementy muszą być dostępne już na poziomie podstawowym.

ikona kara_sankcja_trapez

Po drugie: Informacje muszą docierać do każdego

Sposób przekazywania informacji – wielokanałowość to rozwiązanie, które musisz zapewnić.

Informacje o produktach, usługach i sposobie korzystania ze sklepu nie mogą opierać się tylko na jednym zmyśle.

ikona checklista_trapez
Wymaganie dotyczące przekazywania informacji Opis / Przykład realizacji
Wielokanałowość przekazu Informacje powinny być przekazywane za pomocą różnych kanałów sensorycznych, np. wzroku, słuchu, dotyku.
Zrozumiałość informacji Treści muszą być przedstawione w sposób jasny i zrozumiały dla odbiorcy.
Formaty tekstowe Informacje powinny być dostępne w formatach umożliwiających alternatywną i wspomagającą komunikację, także przez różne kanały sensoryczne.
Czytelność czcionki Należy stosować odpowiedni rozmiar i krój czcionki, zadbać o kontrast oraz odstępy między literami, wierszami i akapitami.
Alternatywna prezentacja treści nietekstowych Treści graficzne powinny mieć alternatywne wersje, np. opisy tekstowe.
Dostępność elektroniczna Informacje w formie elektronicznej muszą być postrzegalne, funkcjonalne, zrozumiałe i kompatybilne z różnymi technologiami.
Spójność i prosty język Stosowanie jednolitego, spójnego słownictwa oraz prostego języka, zgodnie z jasną i logiczną strukturą.
Pliki dostępne dla czytników ekranu Pliki elektroniczne powinny być możliwe do odczytania przez komputer z czytnikiem ekranu, co umożliwia dostęp osobom niewidomym.
Opisy do diagramów i obrazów Do diagramów i obrazów należy dołączać opisy tekstowe określające ich główne elementy lub najważniejsze działania.
Projektowanie dla różnych niepełnosprawności Należy zapewnić m.in. obsługę klawiaturą, odpowiedni czas na przeczytanie, przewidywalność działania treści oraz kompatybilność z technologiami wspomagającymi.
Zgodność z wytycznymi dostępności Strony internetowe, dokumenty i aplikacje mobilne powinny spełniać wytyczne dostępności cyfrowej w zakresie postrzegalności, funkcjonalności, zrozumiałości i kompatybilności.
Ciasteczka
Strona www.kms-kancelaria.pl prowadzona jest przez KMS Skibicki spółka partnerska doradcy podatkowi i radcy prawni z siedzibą w Poznaniu, wykorzystuje pliki cookies w celu prawidłowego działania strony oraz korzystania z wtyczek społecznościowych (Facebook, LinkedIN).

Mają Państwo możliwość samodzielnej zmiany ustawień dotyczących cookies w przeglądarce internetowej. Jeżeli nie wyrażają Państwo zgody na wykorzystywanie plików cookies, prosimy o zmianę ustawień w przeglądarce albo opuszczenie strony. Mają Państwo prawo do cofnięcia wyrażonej zgody w dowolnym momencie. Wycofanie zgody nie ma wpływu na zgodność z prawem przetwarzania Państwa danych, którego dokonano na podstawie udzielonej wcześniej zgody.